Onderwijs op maat
Ieder kind is anders. Daarom stemmen wij ons onderwijs af op wat een leerling nodig heeft. We kijken goed naar wat een kind al kan en wat het nog wil leren. We zorgen voor extra ondersteuning als dat nodig is, maar ook voor uitdaging als een kind meer aankan. We hebben veel onderwijsassistenten en kunnen individuele hulp inzetten vanuit een arrangement. In onze plusgroep krijgen kinderen extra uitdaging en verrijking.
Doorgaande ontwikkeling
Van 0 tot 12 jaarIn ons brede schoolgebouw werken opvang en onderwijs nauw samen. Zo kunnen kinderen al op jonge leeftijd starten in een vertrouwde omgeving, en zich stap voor stap verder ontwikkelen op één plek. De overgang van opvang naar school verloopt hierdoor soepel.
Taal, rekenen én meer
We besteden veel aandacht aan taal en rekenen, omdat deze vakken de basis vormen voor leren. Daarnaast vinden we het belangrijk dat kinderen zich breed ontwikkelen. Ze krijgen les in wereldoriëntatie, kunst, cultuur en burgerschap. Alle leerlingen krijgen, naast het gewone lesprogramma, ook muziek- en dramalessen. Wij besteden aandacht aan de talentontwikkeling door andere disciplines aan te bieden, zoals toneel. Tijdens de Bonte Breijerweek kan iedereen zijn talenten tonen op ons open podium. Ook dans komt aan bod in de danslessen die gegeven worden door een dansdocent.
Zelfstandigheid en samenwerken
We stimuleren kinderen om zelf keuzes te maken, verantwoordelijkheid te nemen en goed samen te werken. We leren ze ook om te reflecteren op hun werk: wat ging goed, wat kan beter?
Rust en structuur
Een duidelijke dagindeling en voorspelbare aanpak zorgen voor rust in de klas. Dat helpt kinderen om zich veilig te voelen en beter te leren.
Burgerschap en sociaal-emotionele ontwikkeling
Vanuit Vreedzaam hebben wij getrainde mediatoren uit groep 7 en 8 die surveilleren in de pauze en in eerste instantie conflicten oplossen. Zo zijn wij met elkaar verantwoordelijk voor veiligheid en plezier. Uit de groepen 5 t/m 8 nemen kinderen deel aan de Kinderraad. Alle kinderen leren bij ons op school dat zij een stem hebben en waar dat kan wordt hen gevraagd actief mee te denken in oplossingen.
Identiteit
Wij vinden het belangrijk in gesprek te gaan met kinderen, vanuit de bijbelverhalen en spiegelverhalen die verteld woorden in de methode Trefwoord. Ook maakt dit dat wij samen vieren. Alle kinderen vieren samen voor en met elkaar. Het samen vieren is niet alleen Kerst en Pasen, maar ook op nog 2 momenten waarin theater, muziek en verbinding voorop staan.